Kritik af Post Danmark

Internethandlende kritiserer Post Danmark

1. januar i år tog portoen hos Post Danmark et gevaldigt hop. Samtidigt med det viser nye tal, at flere og flere pakker forsvinder for Post Danmark - i 2006 forsvandt 8303 pakker og i 2007 forsvandt 12.034 pakker.

For at sikre sig mod at ens pakke forsvinder, kan man vælge at sende den som en forsikret pakke. Det koster 70 kroner at sende en pakke under 5 kilo, men så er man også sikker på at få en erstatning, hvis pakken forsvinder eller hvis den bliver beskadiget under transporten.

Det valgte Winnie Knudsen fra Fredericia at gøre, da hun først på året skulle sende et par øreringe med posten. Winnie Knudsen er flittig bruger af internetsiden Trendsales - en side hvor man blandt andet kan sælge sit brugte tøj og meget mere.

Winnie Knudsen havde solgt et par Georg Jensen Marguerit øreringe som hun havde arvet efter sin mor. For at være helt sikker på, at øreringene kom sikkert frem pakkede hun dem ind i en smykkeæske med vat, puttede ekstra papir rundt om og til sidst ned i en boblekuvert. Og udover det betalte hun de 70 kroner for at pakken skulle være forsikret.

I Århus modtog Birgitte Kristensen pakken et par dage efter. Hun blev dog noget overrasket, da hun åbnede pakken. Smykkeæsken var gået i stykker og det samme var øreringene. Birgitte Kristensen klagede til Post Danmark, da øreringene jo var sendt med en forsikring, som skulle dække, hvis der skete noget med øreringene.

Kort tid efter fik Birgitte Kristensen svar fra Post Danmark - de mente ikke, at øreringene var forsvarligt pakket ind og derfor ville de ikke give nogen erstatning.

Internethandel ødelægges

For Trendsales og andre internet-handelssider er det et kæmpe problem, at Post Danmark yder den service som de gør. Samtidigt med at portoen stiger, forsvinder flere og flere pakker og hvis de ikke forsvinder, så dukker de ødelagte op hos modtager.

Basta startede en debat på Trendsales for at undersøge, hvor stort problemet egentlig er blandt brugerne. På to dage strømmede der næsten 300 kritiske indlæg ind på debatten. Mange af brugerne er sure over den dårlige service fra Post Danmark og at deres pakker forsvinder eller bliver ødelagte.

Trendsales direktøren Martin Falslev Andersen mener, at det er ødelæggende for internethandelen, at Post Danmark ikke yder den service, som kunderne betaler for.

Samtidigt mener han, at hvis Post Danmark ikke havde monopol, så ville de aldrig kunne overleve som privat firma.