Forbrugerklagenævnet

Store huller klagenævnets behandlingsområder

Det sker desværre fra tid til anden, at en kunde ikke kan blive enig med en butik om, hvem der bærer ansvaret for en vare, der er i stykker eller ikke lever op til forventningerne. I sådanne tilfælde har kunden altid mulighed for at sende sagen videre til et klagenævn... eller næsten altid.

Hvert år behandler Forbrugerklagenævnet 3000 klagesager fra private forbrugere om alt lige fra brudekjoler og mp3-afspillere til sofaer og smykker. Men BASTA afslører, at der er store huller i de sager klagenævnet vil behandle.

Huller i Forbrugerklagenævnet

Det viser sig, at man som forbruger er overladt til sig selv, hvis man ikke kan nå til enighed med sælgeren i sager om inden for:

biludstyr - både og bådudstyr - pengelån fra finansieringsselskaber - større husdyr som eksempelvis heste og udstyr til husdyrene - undervisning

Og det er et problem, mener Anette Høyrup fra Forbrugerrådet. Forbrugerklagenævnet fungerer nemlig som sikkerhedsnet for forbrugeren på de områder, hvor der ikke er mulighed for at klage til et godkendt privat klagenævn. Uden et godkendt brancheklagenævn er forbrugerens sidste udvej en selvbetalt tur gennem det danske retssystem - en tur som ifølge forbrugerretsadvokat Michael Thiesen sjældent kan anbefales for stridssager under 10.000 kr., da en sådan sag kan blive både lang og dyrere end en eventuel erstatning.

Politikerne vil lappe huller

Ifølge Forbrugerrådet skyldes de manglende klagemuligheder politiske beslutninger. Partiernes forbrugerordførere kan dog ikke give BASTA en fornuftig forklaring, hvorfor man eksempelvis kan klage over sexlegetøj, men ikke babyens autostol til bilen.

BASTA søgte at få klarhed hos den ansvarlige minister på området. Men Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen erkender overfor BASTA, at hullerne er så store og urimelige, at loven skal laves om.

Hun vil derfor indkalde Folketingets partier for at samle politisk flertal, der bl.a. skal sikre, at alt biludstyr i fremtiden skal være dækket af et klagenævn.