Guide: Takt og tone på arbejdspladsen

16x9

Er det okay at bruge parfume, når du er på arbejde? Er det okay, at pudse næse foran dine kollegaer? Og er det egentlig i orden, at du nyder din frokost ved skrivebordet? Få svaret her

En ud af tyve danskere har en kollega, som de konsekvent undgår, fordi vedkommende har en dårlig personlig hygiejne. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Avisen.dk. Men hvad kan du egentlig tillade dig, når du er på arbejde?

"Når du møder på arbejde, skal det være i en tilstand, så du ikke er til gene for andre, og det er du altså, hvis du lugter grimt," siger Sanne Udsen, konsulent og forfatter til blandt andet "Takt og tone i arbejdslivet", til tv2.dk.

Hvis du ikke vil være til gene for dine kollegaer, bør du være opmærksom på disse ting:

Sved
Mange danskere griber cyklen eller løbeskoene, når de skal på arbejde. Men hvis du bevæger dig på et niveau, så du kommer til at svede af det, bør du være opmærksom på din fremtoning.

"Hvis du kan tage et bad på arbejdspladsen, er det okay. Kom så tidligt, at det ikke går ud over din arbejdstid. Hvis ikke du kan komme i bad, må du nøjes med at cykle eller løbe, når du skal hjem fra arbejde," siger Sanne Udsen.

Parfume
I Japan må du ikke bruge parfume på jobbet, fordi de mener, at duftene invaderer folks privatsfære. Under alle omstændigheder er det godt at være opmærksom på, at dine kollegaer kan være allergiske over for parfume, eller måske ikke bryder sig om de samme dufte, som du selv gør.

"Det vigtigste er, at du ikke frisker din parfume op i løbet af dagen. Hvis du tager parfume på om morgenen, frisker den op før formiddagens møde og igen efter frokost, risikerer du, at dine kollegaer er ved at besvime, fordi du er så overdynget af parfume. Måske kan du ikke selv lugte det, fordi du har oparbejdet en immunitet over for parfumen," siger Sanne Udsen.

Dårlig ånde
Måske er du ikke selv opmærksom på det, men i løbet af din arbejdsdag, kan ånden ende med at blive temmelig grum. Det kan være på grund af kaffe, eller måske fordi du har spist en makrelmad til frokost. Under alle omstændigheder, bør du være opmærksom på, at du ikke har dårlig ånde.

"Du bør ikke tygge tyggegummi, mens andre ser på det, det ser så åndssvagt ud. Så er det meget bedre at spise en pastil, hvis du vil være sikker på, at du ikke har dårlig ånde," siger Sanne Udsen.

Pudse næse
Det kan være temmelig frustrerende at rende frem og tilbage mellem skrivebordet og toilettet, hvis du har fanget dig en ordentlig forkølelse og har brug for at pudse næse jævnligt. Men ikke desto mindre, bør du pudse din næse så diskret som muligt.

"Du bør som udgangspunkt gå på toilettet, når du skal pudse næse. Både på grund af det rent æstetiske og på grund af smittefaren," siger Sanne Udsen.

Prutter og bøvser
De færreste er i tvivl om, at det ikke er høfligt at slå en prut, når du er i andres selskab. Men hvordan skal du håndtere det, hvis du kommer til at slå en bøvs, efter du har drukket en cola til frokosten?

"Som udgangspunkt: Lad være med at prutte eller bøvse, når du er sammen med andre mennesker. Hvis det alligevel sker, skal du ikke undskylde, men lade som om, at det ikke er sket. Det er etikettemæssigt mest korrekt," siger Sanne Udsen.

Frokost ved skrivebordet
Det kan være fristende at spise frokost foran computeren, hvis du har travlt. Men det er ikke særlig hensigtsmæssigt.

"Hvis arbejdspladsen har en frokoststue eller en kantine til rådighed, bør du spise der. At spise er en social ting, og det er uhøfligt at sidde og spise, hvis andre ikke gør det. Derfor bør du ikke spise ved dit skrivebord, med mindre dine kollegaer også gør det," siger Sanne Udsen.

Toiletvaner
At dømme ud fra kvinders udsagn, er mange mænd ikke så gode til at slå toiletbrættet ned, når de er færdige med at tisse. En ting er at gøre det i privaten, men hvad er egentlig god toilet-etikette på din arbejdsplads?

"Du skal altid slå brættet ned på toilettet. Det er heller ikke okay at tage læsestof med derud. Det er meningen, at du skal være på toilettet, i så kort tid som muligt. Desuden skal toilettet helst se ud, som om du ikke har brugt det, når du forlader det," siger Sanne Udsen.

Behold skoene på
Hvis skoene strammer lidt, eller du har fået for varme sko på, kan det være fristende at tage dem af. Men det er en uskik.

"Kontoret er ikke dit hjem. Det er meningen, at du skal arbejde, når du er på kontoret - og når vi arbejder, har vi sko på. Hvis du sidder på dit eget kontor, er det okay at tage dem af, men du skal tage dem på igen, så snart du forlader kontoret," siger Sanne Udsen.