Festede i flyet hjem – men holdt sejren hemmelig i et halvt år

16x9
Iværksætterne fra Spring Copenhagen vandt finalen i 'Vejen til Seier' og fik en million-investering fra Lars Seier Christensen Foto: Privatfoto

Iværksætterne bag Spring Copenhagen blev vindere af ’Vejen til Seier’ og fik en investering på seks millioner kroner af Lars Seier Christensen.

Ventetiden har været lang for 45-årige Peter Sørensen og 43-årige Claus Nielsen.

I oktober 2018 vandt de to indehavere af designvirksomheden Spring Copenhagen finalen i iværksætterprogrammet ’Vejen til Seier’. Men lige siden har de måttet holde sejren hemmelig, og det har været svært.

- Vi har jo haft lyst til at fejre det. For selvfølgelig er det fantastisk at gå fra at være så mange deltagere og så stå tilbage som de eneste til sidst. Det tager lige et stykke tid, før det går op for én. Nu har vi jo gået så længe, hvor vi ikke måtte sige det til nogen, siger Peter Sørensen til TV 2.

Vinderparret producerer og sælger dansk brugsdesign, blandt andet den ikoniske "peberfugl", og det lykkedes dem i løbet af programrækken at overbevise milliardær og serieinvestor Lars Seier Christensen om, at det var en rigtig god forretning.

Indtil videre har den eneste festivitas i anledning af sejren dog været et glas champagne i flyet på vej hjem til København samme dag, som finalen blev afholdt på Lars Seiers slot i Schweiz i oktober sidste år.

Ikke engang stewardessen, som lavede sejrstegn i baggrunden på den selfie, som parret tog i flyet, fik at vide, hvorfor de var så feststemte.

Regnskaber og personlighed blev testet

I finalen på det 800 år gamle Schloss Schwarzenbach i Schweiz blev de tre finalisthold udsat for grundige ekspertvurderinger, blandt andet blev virksomhedernes regnskaber gennemgået med lup og tættekam af en jurist og en økonomisk konsulent.

Finalisterne i 'Vejen til Seier' står foran slottet i Schweiz. I midten af billedet ses Peter Sørensen og Claus Nielsen, som endte med at løbe med sejren og investeringen fra Lars Seier Christensen. De øvrige finalister er Living Better, der producerer selvventilerende vinduer, og pelsfirmaet Hafnium.
Finalisterne i 'Vejen til Seier' står foran slottet i Schweiz. I midten af billedet ses Peter Sørensen og Claus Nielsen, som endte med at løbe med sejren og investeringen fra Lars Seier Christensen. De øvrige finalister er Living Better, der producerer selvventilerende vinduer, og pelsfirmaet Hafnium. Foto: Per Arnesen / TV 2

For Spring Copenhagens vedkommende betød det, at der blev sat spørgsmålstegn ved et højt forrentet lån, som de to indehavere havde taget hos den statslige finansieringsfond Vækstfonden. Med en rente på ti procent var det, ifølge Lars Seier Christensen og hans rådgivere, en temmelig dyr løsning.

Finalisterne blev desuden udsat for en personlighedstest, der skulle afsløre, om de enkelte deltagere var i besiddelse af de karaktertræk, som er særligt vigtige, hvis man skal kunne klare en krævende tilværelse som iværksætter.

Personlighedstesten blev fulgt op af uddybende psykologsamtaler, både individuelle og to og to sammen. Sidstnævnte blev lavet for at tjekke, om makkerparrene i Spring Copenhagen og Living Better supplerede hinanden optimalt.

Spring Copenhagen-holdet til samtale hos psykolog Suni Poulsen (t.v.) og udvikleren af personlighedstesten, Ryan Smith.
Spring Copenhagen-holdet til samtale hos psykolog Suni Poulsen (t.v.) og udvikleren af personlighedstesten, Ryan Smith. Foto: TV 2-screendump

- I sådan et tæt ejerskab, som Claus og jeg har, skal vi både være hinandens modstykker og medstykker. Vi skal kunne noget forskelligt, samtidig med at vi skal kunne enes. Og finde ud af at være uvenner. Det er jo en slags ægteskab. Så jeg tror, de analyserede på, hvordan vi agerede sammen, forklarer Peter Sørensen.

Parret klarede sig dog fint igennem både test og samtaler. Selvom Lars Seier Christensen fortsat var usikker på, om Peter Sørensen var aggressiv nok som sælger, mente psykolog Suni Poulsen, at tvivlen skulle komme ham til gode.

Spring Copenhagens stærkt voksende salgskurve inden for det seneste år talte for sig selv, mente psykologen.

I fuld gang med at vækste

Selvom vinderparret ikke har kunnet afsløre den glædelige nyhed for omverdenen før nu, er de for længst gået i gang med at bruge den investering, de vandt i programmet.

Lars Seier Christensen investerede seks millioner kroner i Spring Copenhagen. Tre gange så meget, som iværksætterparret oprindeligt bad om. Til gengæld for sin investering fik han 33 procent af virksomhedens aktier og blev dermed medejer på lige fod med de to eksisterende ejere.

Claus Nielsen (t.v.) og Peter Sørensen står her med
Claus Nielsen (t.v.) og Peter Sørensen står her med "peberfuglen", en ikonisk peberkværn, som er Spring Copenhagens første og største salgs-objekt. Foto: Per Arnesen / TV 2

Men der er også brug for mange penge, hvis virksomheden skal vokse sig så stor som planlagt.

- Målsætningen er at fordoble omsætningen for hvert eneste år. Så en rigtig stor del af pengene går faktisk til at opbygge lagre, så vi kan levere varerne. Vi har fået 50-60 nye kunder bare inden for den seneste halvanden måned. Det skyldes først og fremmest, at vi har ansat en dygtig salgschef, der har ansvaret for vores eksport, fortæller Peter Sørensen.

Takket være den nyansatte salgschef er det lykkedes at udvide det europæiske marked betragteligt. Der er nu lavet agentaftaler med lande som Belgien, Holland, Frankrig, Italien, Polen og Baltikum. Samtidig er Spring Copenhagen i fuld gang med at opbygge varelagre i USA og Japan.

Udover at producere varer og fylde lagre op arbejder Peter Sørensen og hans makker Claus Nielsen også på at udvikle nye produkter.

- Til efteråret lancerer vi et udvalg af lamper, som er vores første skridt ind i møbeluniverset, siger han.

Fuld tillid og frie rammer

Allerede ved den første præsentation for serieinvestor Lars Seier Christensen på Hotel d’Angleterre i september erklærede iværksætterparret, at de forventede at nå en omsætning på ni millioner kroner i 2018.

Indehaverne af Spring Copenhagen under deres første præsentation på Hotel d'Angleterre.
Indehaverne af Spring Copenhagen under deres første præsentation på Hotel d'Angleterre. Foto: TV 2-screendump

Dét mål nåede de, ifølge Peter Sørensen. Selvom den vigtige julehandel blev forstyrret af deres medvirken i ’Vejen til Seier’.

- Alle optagelserne til programmet foregik i september og oktober. Det var lidt stressende, fordi vi samtidig skulle eksekvere den her julehandel, som vores virksomhed er ekstremt afhængig af. Årets sidste kvartal er super vigtigt. Men det lykkedes os at lave en omsætning på 9,1 millioner kroner, lyder det stolt fra ’Vejen til Seier’-vinderen.

Siden finalen i oktober har makkerparret været til en række møder med Lars Seier Christensen og hans faste rådgiver i Seier Capital, Torben René Larsen.

Vi føler ikke, at vi bliver kigget over skulderen

Peter Sørensen, medejer af Spring Copenhagen

- Vi mødes cirka en gang om måneden, hvor vi præsenterer vores planer og strategi. Men i princippet har vi fuld frihed til at gøre, hvad der passer os, indenfor rammerne af ejeraftalen. Det betyder, at jeg ikke bare kan gå ud og købe en ny bil uden at spørge om lov, men når det gælder virksomhedens drift, viser de os utroligt stor tillid. Vi føler ikke, at vi bliver kigget over skulderen, siger Peter Sørensen.

Hvad angår Vækstfondslånet på tre millioner kroner, som foreløbig har kostet virksomhedsejerne over én million i dyre renter, er der også sket en positiv udvikling, fortæller han.

- Renten på den slags lån afspejler sig jo i forhold til risikoen, og eftersom vi lavede så godt et resultat sidste år, har vi indgået forhandlinger med Vækstfonden om at få renten nedsat betragteligt. Så lige så snart årsregnskabet er offentligt, regner vi med at gå fra ti procent og ned til seks-syv procent i rente.

Tv-program har skabt ekstra interesse

Efter at de første afsnit af ’Vejen til Seier’ gik på skærmen midt i marts, er interessen for Spring Copenhagens produkter vokset eksplosivt.

Der har været op til 20 gange så mange besøgende på vores website

Peter Sørensen, medejer af Spring Copenhagen

- Før var vi jo relativt ukendte som virksomhed, men dét, at vi har været eksponeret i programmerne, har gjort, at vi får mange flere henvendelser, og at vi har meget nemmere ved at aftale møder med nye kunder, siger Peter Sørensen og fortsætter:

- I perioder har vi oplevet, at der har været op til 20 gange så mange besøgende på vores website i forhold til tidligere.

Nu hvor sejren er offentliggjort, glæder makkerparret bag Spring Copenhagen sig til at kunne bruge den positive effekt aktivt som en løftestang til at markedsføre virksomheden endnu mere.

Her nedenfor kan du se, hvordan det går de 17 øvrige deltagere i 'Vejen til Seier' i dag:

Sådan er det gået iværksætterne fra 'Vejen til Seier'