TV

Cookies kan gøre din flybillet dyrere

Leder du efter den billigste flybillet på mange forskellige netsider, risikerer du, at prisen stiger undervejs, alt imens du klikker dig rundt på din tilbudsjagt.

De forskellige netsider kan nemlig gennem cookies spore din færden, og hvis du har søgt på den samme afgang mange gange, ved de, at du er på markedet for at købe – og derfor skruer de muligvis prisen op. Det kan også være, at netsiderne ved, at du allerede har købt en flybillet, og derfor vil være mere tilbøjelig til at købe et hotelværelse, også selv om det udbydes til en højere pris end normalt.

Forbrugerrådet Tænk har i en årrække haft mistanke om denne form for prisdiskriminering, som fænomenet kaldes, finder sted, men har ikke kunnet dokumentere det. Det kan et spansk forskningsprojekt til gengæld nu. Forskerne bag har opdaget, at nogle udenlandske internetbutikker bruger oplysninger til at variere priser med helt op til 5o procent.

En enormt vigtig oplysning

Prisdiskriminering handler kort fortalt om at sælge den samme vare til forskellig pris afhængig af kundens historik på nettet. Hjemmesider arbejder sammen i netværk, der samler oplysninger på tværs af de forskellige sider og danner profiler på kunderne, som de prissætter varerne ud fra, forklarer seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, Anette Høyrup. Det kan for eksempel være, man har købt en meget dyr taske, og at netbutikker derfor antager – og prissætter ud fra – at man har hang til luksus.

- Vi har hørt fra vores søsterorganisation i Bruxelles, at det er noget, der foregår i Europa, og det er også noget, vi efterhånden har fået en del henvendelser om. Derfor er det positivt, at vi nu får en undersøgelse, der viser, at det rent faktisk sker, for det er en enormt vigtig oplysning at få ud til forbrugerne, siger Anette Høyrup.

Forskerne bag den spanske undersøgelse har dannet to forskellige kundetyper, som har surfet rundt på nettet, alt imens cookies har registreret, hvilke sider de besøgte. Den ene kundetype sammenlignede mange priser og besøgte sider med billige varer, mens den anden havde hang til luksus. Den kundetype, der havde dyre vaner, blev også præsenteret for dyrere varer.

Cookies ikke kun negative

Kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, Henrik Theil er også bekendt med fænomenet.

- Rygterne om, at det sker, er ekstremt vedholdende, så det kunne tyde på, at det også er tilfældet, siger han.

Han advarer dog imod, at man udelukkende betragter cookies som noget negativt, som man skal passe på med at efterlade. De små filer kan også hjælpe netbutikker med at yde en bedre service, og det er også noget, forbrugerne får glæde af, mener han.

- Der er normalt en masse gode rationelle årsager til at følge en kunde. Det giver jo ikke mening, at tilbyde underbukser til en herre, der er på jagt efter en ny jakke. Det er en service, at butikkerne sporer sig ind på kundens behov, siger han.

Hvis de forskellige internetbutikker danner netværk og deler oplysninger om kunderne er det dog en helt anden sag, understreger han, men han vurderer ikke, at man kan slippe af sted med det som virksomhed i Danmark.

- At skifte rundt på priserne alt efter efterspørgsel vil være ekstremt dårlig stil. Og vi ved, hvor gode folk er til at omtale virksomheder på Facebook og Trustpilot, så ens omdømme vil få så mange hug, at jeg tvivler på, det vil kunne betale sig kommercielt, siger han.

Hvad er cookies?

  • En cookie er en lille tekstfil på din computer, smartphone eller tablet, som samler og gemmer oplysninger om dig.
  • Cookies bruges overalt på nettet og er blandt andet med til at gøre det lettere at navigere på forskellige hjemmesider.
  • Et EU-direktiv pålægger alle danske hjemmesider at informere og få et samtykke fra brugerne, hvis de bruger cookies.
  • Cookies er uproblematiske, når de bruges til at forbedre funktionaliteten på en hjemmeside. Men cookies kan også blive misbrugt af reklamefirmaer, der overvåger og registrerer din adfærd på tværs af hjemmesider - uden du ved det, og uden du har bedt om det.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk