TV

Stort studie: Voldelige computerspil gør børn aggressive

Et nyt studie konkluderer, at voldelige computerspil kan have en negativ indflydelse på sociale kompetencer.

Bliver børn påvirkede af voldelige computerspil fyldt med drab, krig og blod?

Det spørgsmål har været genstand for hundredevis af undersøgelser og stor debat igennem mange år. Nu samler et stort studie op på 98 tidligere undersøgelser med i alt næsten 37.000 deltagere og konkluderer klart, at ja: Computerspil påvirker den sociale adfærd negativt.

Studiet, der har titlen ’Video Games Do Affect Social Outcomes’, er lavet på det østrigske University of Innsbruck og publiceret på det online videnskabelige bibliotek PubMed.

- Undersøgelsen viser, at voldelige spil øger fire ting: aggressiv tænkning, aggressiv affekt, fysiologisk ophidselse og aggressiv adfærd, siger Erik Sigsgaard, der er børneforsker på Professionshøjskolen UCC i København, og som har kigget nærmere på undersøgelsen.

- Man kan også se, at der sker en formindskelse af både empati, altså evnen til at sætte sig ind i andres følelser, og af hjælpende adfærd, siger han.

Mange års roderi

Det glæder ham, at der nu er et studie, der samler op på alle de tidligere undersøgelser, der har været lavet om emnet, og som har skabt forvirring om, hvad der er op og ned.

- Man har i mange år rodet rundt uden at komme frem til egentlige konklusioner, derfor er det et afgørende skridt fremad at sige, at der ikke er nogen tvivl om, at computerspil har en selvstændig effekt. At voldelige computerspil avler voldelig tankegang er måske ikke overraskende, men nu kan vi forskningsmæssigt dokumentere det, siger han.

Vibeke Manniche, der er læge og forfatter til e-bogen ’Alt om barnet’, mener også, at studiet konkluderer på en årelang diskussion.

- Undersøgelsen har et meget overbevisende grundlag, og vi får nu en gang for alle slået fast med syvtommersøm, at voldelige spil øger aggressionerne og mindsker en social adfærd, siger hun.

Udvikler adfærdsmønstre

Af studiet fremgår det, at computerspillene har en effekt både på kort og lang sigt, og at de derfor bør anses som en risikofaktor, når det gælder udviklingen af aggressiv opførsel.

Hvis man for eksempel spiller mange krigsspil, kan man udvikle en opfattelse af, at krig er spændende, forklarer Erik Sigsgaard. På samme måde kan man udvikle en negativ opfattelse af muslimer, hvis man spiller spil, der fremstiller muslimer som terrorister.

- Der udvikler sig nogle adfærdsmønstre, som kan spores mange år fremover, og som udvikler bestemte attituder over for vold og krig, siger han.

Studiet påpeger dog også, at der er forskel på de forskellige slags voldelige computerspil. Det kan være en formildende omstændighed, hvis der er et formål med volden – hvis årsagen til en krig for eksempel er at redde verden. Det er også positivt, hvis flere spillere skal arbejde sammen. Og ikke-voldelige spil kan ligefrem have en sund effekt, fordi de udvikler sociale kompetencer hos den, der spiller.

Begræns tiden

Vibeke Manniche håber, at forældre vil tage studiet som en advarsel og begrænse de unges tid foran skærmen.

- Det er vigtigt at erkende, at spillene gør barnet og den unge mere voldelig. Mange forældre aner slet ikke, hvad det egentlig er for nogle spil, som barnet eller den unge spiller. Nogle endda hele natten, siger hun.

En god tommelfingerregel er, at børn maksimalt bør bruge halvanden time om dagen på fjernsyn og computer, mener hun. Hun opfordrer til, at forældre fremmer den slags spil, der kan træne sociale færdigheder. Det betyder dog ikke, at der skal gives fripas til at bruge timevis foran skærmen.

- Man bør stadig begrænse det daglige forbrug, for barnet og den unge har også brug for tid med andre, sport, bevægelse og ikke mindst søvn. Det er alt sammen noget, som spillene typisk stjæler tid fra, siger hun.