Disse boligforbedringer kan ikke betale sig
I tv-indslaget herover får du tips til, hvilke boligforbedringer, der ikke kan betale sig, hvis du også går med tanker om at sælge boligen efterfølgende.
Det kan sjældent betale sig at sætte boligen i stand inden et salg af boligen. Det viser en undersøgelse fra Realmæglerne og BoligOne.
Uanset om du sætter nyt badeværelse ind eller lægger nyt tag på, får du sjældent pengene hjem igen ved et salg.
I indslaget herover fortæller partner i Realmæglerne Christian Brøndum om, hvilke boliginvesteringer, der næsten altid giver et underskud ved et efterfølgende boligsalg. I Indslaget ser vi på investeringen i en uopvarmet udestue, forskellige slags tag samt badeværelser.
Herunder kan du se flere eksempler på, hvor meget man får tilbage af den oprindelige investering for de følgende forbedringer.
1: Lavpriskøkken
Det gamle nedslidte køkken bliver udskiftet med et lavpris-køkken. Udgift: 75.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 50-100 procent Bemærkninger: Hellere et nyt billigt køkken, end et gammelt nedslidt køkken. Det synes at være devisen over hele landet. Og generelt er det nemmere at få udgiften til mindre fornyelser hjem igen. Derfor kan man især i hovedstadsområdet opleve, at hele investeringen vil kunne hentes hjem igen.
2: Luksuskøkken
Det gamle nedslidte køkken udskiftes med et luksuskøkken i bedste kvalitet og i tidløs stilart. Udgift: 300.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 25-50 procent Bemærkninger: Dyre boliger har lettere ved at hente en større del af investeringen til et nyt luksus køkken hjem igen. Jo dyrere huset er, jo mere forventes det at indeholde et kvalitetskøkken. Men som udgangspunkt vil det være en dårlig investering, selv i de dyre geografiske områder.
3: Lavprisbadeværelse
- Det gamle nedslidte badeværelse bringes up to date med nye klinker, sanitet og møbler i lavprissegmentet.
- Udgift: 75.000 kroner
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 50-100 procent
- Bemærkninger: På samme måde som med køkkener har de små udskrivninger til badeværelser lettere ved at tjene sig selv hjem igen. Et nyt bad til 75.000 kroner kan derfor mange steder tjene sig selv hjem igen. Men en overskudsforretning er det ingen steder i landet.
4: Luksusbadeværelse
Det gamle nedslidte badeværelse skiftes ud med et luksusbadeværelse med spa og med bedste materialevalg i tidløs stilart. Udgift: 400.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 20-40 procent Bemærkninger: Udgiften til luksusbadeværelser synes generelt at være sværere at hente hjem igen end udgiften til nye køkkener. Denne tendens er landsdækkende. Et nyt luksusbad til flere hundrede tusinde kroner skal man altså ikke forvente tjener sig selv hjem igen i form af en højere huspris.
5: Ekstra badeværelse
Et pulterrum på 15 kvadratmeter inddrages og ombygges til badeværelse nummer to i gennemsnitlige materialer. Udgift: 200.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 50-150 procent Bemærkninger: Hvis boligen kun har et enkelt badeværelse i forvejen, kan det være en god investering at opføre endnu et badeværelse. En kernefamilie har ofte ønske om 2 badeværelser. Og det ønske afspejler sig i højere priser. Dog er det mest i hovedstadsområdet, at udgiften hertil kan overvæltes i prisen. I enkelte tilfælde kan det være en overskudsforretning.
6: Nyt tag
- Det gamle nedslidte tag udskiftes med et nyt tag i bedste og dyreste kvalitet, der stilmæssigt passer til huset.
- Udgift: 500.000 kroner
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 20-60 procent
- Bemærkninger: Nyt tag over hovedet er påskønnet blandt boligkøbere. Men kun sjældent helt nok til, at boligejere kan få dækket deres udgifter hertil, hvis taget opføres i de dyreste materialer.
7: Nyt lavpris tag
- Det gamle nedslidte tag udskiftes med et nyt tag i lavprissegmentet (eternit, tagpap og lign.).
- Udgift: 150.000 kr.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 25-100 procent
- Bemærkninger: Et tæt tag er vigtigt. Og boligkøberne er ofte parat til at gå på kompromis med valget af materialer, for til gengæld at få huset billigere. Det gør, at det er nemmere at tjene investeringen til et nyt tag hjem igen, hvis udgiften ikke er for høj.
8: Pudset facade
Det nedslidte hus friskes op med en indfarvet pudset facade Udgift: 100.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 30-150 procent Bemærkninger: At få frisket et nedslidt hus op med en ny pudset facade er mange steder i landet en af de bedste investeringer boligejerne kan gøre. Pengene vil mange steder kunne hentes hjem igen i form af højere huspriser. Og ofte endda mere til - dog med størst sikkerhed for investeringen i hovedstadsområdet.
9: Udnyttelse af kælder
En fugtig og ubrugelig kælder på 75 kvadratmeter gøres tør ved udvendig dræning og isolering, og indrettes til tre brugbare rum, der dog ikke godkendes til beboelse. Udgift: 150.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 25-200 procent Bemærkninger: Har man en dårligt udnyttet kælder, der måske ikke rigtig er anvendelig på grund af fugt, kan det være en god investering at gøre kælderen brugbar, ikke mindst i hovedstadsområdet, hvor kvadratmeterpriserne er høje. Det er en relativ billig investering, som udløser mange ekstra kvadratmetre. I den forbindelse betyder det ikke så meget, om kvadratmetrene lovligt kan anvendes til beboelse eller ej.
10: Carport
- Der etableres en carport fra et byggemarked på 30 kvadratmeter i en stilart, der ikke passer ind i husets stil.
- Udgift: 50.000 kr.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 0-50 procent
- Bemærkninger: Det er ikke ud fra ønsket om at gøre huset mere værd, at man skal opføre en billig byggemarkeds carport. Selvom udgiften ikke er svimlende høj, kan investeringen ikke hentes hjem igen.
11: Garage
- Der mures en garage op på 30 kvadratmeter, der er tilpasset husets arkitektur.
- Udgift: 200.000 kr.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 25-100 procent
- Bemærkninger: Der er langt større chance for at hente investeringen hjem igen i form af stigende huspriser, hvis man ofrer de ekstra penge på at opføre en muret garage i stedet for en billig carport.
12: Udestue
Der opføres en uisoleret udestue fra et byggemarked på 25 kvadratmeter. Udestuen passer ikke ind i husets arkitektur. Udgift: 75.000 kroner Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 0-25 procent Bemærkninger: Udestuer er helt ude i kulden i hovedstadsregionen, og medfører kun sjældent en højere prisfastsættelse af boligen. Mange boligkøbere vælger således som det første at rive udestuen ned, hvis en sådan følger med den købte bolig. I provinsen kan udestuen i visse tilfælde øge husets værdi, men aldrig nok til at hente investeringen hjem igen.
13: Tilbygning
- Der opføres en isoleret og opvarmet havestue på 50 kvadratmeter i en arkitektur, der er tilpasset husets stil. Udgift: 500.000 kroner.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 0-50 procent
- Bemærkninger: Generelt er investeringer der øger boligarealet en god investering. En decideret tilbygning i form af en havestue er dog en mindre god investering for tiden. Trenden er ikke til ekstra stuer. De ekstra kvadratmetre skal helst være i form af flere regulære værelser.
14: Etablering af første sal
- Der etableres en overetage på et hus i en arkitektur, der passer ind i husets stil. Gode materialer. Det samlede boligareal er 75 kvadratmeter. Der etableres et badeværelse, og to værelser.
- Udgift: 1.250.000 kr.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 20-100 procent
- Bemærkninger: Selvom udskrivningen er meget stor, kan investeringen i visse områder med høje kvadratmeterpriser godt hentes hjem igen. Som udgangspunkt gælder, at jo længere væk fra storbyerne man kommer, jo sværere har investeringen ved at tjene sig selv hjem.
15: Udskiftning af vinduer
- Boligens nedslidte vinduer udskiftes med topisolerede vinduer i en stilart, der passer til huset.
- Udgift: 150.000 kr.
- Boligens værdiforøgelse i procent af udgiften: 60-100 procent
- Bemærkninger: Nye vinduer er populære blandt boligkøbere. Hvis en bolig ikke har nye vinduer, skal den handles med så klækkelig en rabat, at det ofte svarer til hele udgiften ved at skifte vinduerne. Tendensen er landsdækkende.
Ejendomsmægler Christian Brøndum er partner i Realmæglerne, og er medejer af fire butikker i København og på Amager.