TV

Vrede forældre klager til forbrugerombudsmanden: Kan ikke fylde mappe med dyrekort

En kampagne hos Dansk Supermarked, der giver samlekort med dyremotiver til de kunder, der køber for mere end 100 kroner i blandt andet Føtex og Bilka, får nu vrede forældre til at klage til forbrugerombudsmanden.

Det er nemlig alt for svært at samle alle 140 forskellige kort, mener klagens forfatter, Joan Vedel Andersen, som i skrivende stund har samlet over 350 underskrifter til sin klage.

Hun mener, at Dansk Supermarked bruger markedsføring ulovlig markedsføring med børn som målgruppe.

- Man bliver stillet i udsigt, at det er realistisk at samle alle 140 kort, men det er det efter min mening ikke. Vi har brugt 32.000 kroner og har derfor modtaget 320 pakker med samlekort, og vi mangler stadig seks specialkort i hver af børnenes mapper, siger Joan Vedel Andersen til Jyllands-Posten.

Specialkort giver besvær

Problemet er, at 30 af de 140 samlekort er såkaldte specialkort, som ikke er lige så nemme at finde som de 110 andre dyrekort. Der er kun et specialkort i hver fjerde af pakkerne, der hver indeholder fire kort. Altså er hvert 16. kort et specialkort.

Dermed kan det tage lang tid for kunderne - og deres børn - at fylde de samlemapper, som man kan købe for 30 kroner. Væsentligt længere med de nye dyrekort, end da Dansk Supermarked lavede en lignende kampagne i 2014 med et andet dyrekort-sæt, hvor der ikke var specialkort involveret.

For let sidste gang

- Ved vores forrige samlekortkampagne med dyrekort sidste år oplevede mange kunder faktisk, at spændingen fortog sig ret hurtigt, da mapperne blev fyldt for hurtigt, og der så skulle startes på en ny mappe, skriver Dansk Supermarked i en mail til forældre, der henvender sig, skriver Jyllands-Posten.

Joan Vedel Andersen har samlet 180 pakker kort, uden hun og hendes børn har kunnet skaffe de sidste af specialkortene til samlingen.

Dansk Supermarked er ifølge Jyllands-Posten overbeviste om, at man holder sig inden for reglerne, når det gælder dyrekort-kampagnen.

Klagen til forbrugerombudsmanden

Joan Vedel Andersens klage til forbrugerombudsmanden indeholder følgende klagepunkter:

1. Det virker som aggressiv markedsføring af sælge bøger til børn både ved direkte opfordring, som det fremgår af overstående kampagnetekststykke. Dette lægger et pres på forældre til at købe bogen.

2. Yderligere gives målgruppen (børn) i samme tekst men også generelt i kampagnen indtryk af, at de faktisk kan samle 140 kort. Eftersom oplaget af specialkort meget begrænset, virker det vildledende at lade børnene tro, at de realitisk set kan samle kortene og dermed have glæde af de 140 forskellige kort.

3. Eftersom specialkortene er produceret i begrænset omfang, lægger det et pres på forældre til at købe flere varer end beregnet for at opnå målet om at få samlebogen fyldt.

4. I reklameblade såvel som i butikkerne reklameres for at køb af bestemte varer udløser en ekstra pakke dyrekort. Eftersom børn allerede i indskolingen kan læse lette ord som "køb", betyder dette at børnene kan ledes til at lægge et pres på forældrene til at købe disse specifikke kampagnevarer, for dermed at opnå de eftertragtede kort.