Modellen Cecilie Haugaard: - Det vil klæde mig at komme med noget, som folk kan bruge til noget
Cecilie Haugaard gør op med det perfekte udtryk på de sociale medier og inviterer seerne ind bag den planlagte og konstruerede verden på Instagram.
2. september 2018 lagde Cecilie Haugaard et billede op af sig selv på sin Instagram-profil, hvor hun har over 150.000 følgere.
På billedet havde hun en sort- og hvidternet lårkort nederdel og en hvid oversize striktrøje.
Makeuppen var naturlig, det mørke skulderlange hår faldt perfekt, og poseringen vidnede om, at hun var vant til at stå foran et kamera. Det så perfekt ud. Ligesom alle de andre af hendes billeder.
Men én ting gjorde dette billede anderledes. Nemlig teksten, som denne gang var længere end normalt:
"På det her billede smiler jeg, og det gør jeg heldigvis størstedelen af tiden. Men på det seneste har jeg fået rigtig mange henvendelser fra unge piger, der spørger, om jeg altid er glad - selvfølgelig er jeg ikke det," skrev hun blandt andet og afsluttede:
”Det er en filtreret version af virkeligheden! Husk det, næste gang du scroller igennem mine billeder".
Billeder signalerer det perfekte liv
28-årige Cecilie Haugaard havde opdaget, hvor stor betydning hendes nøje udvalgte billeder havde for rigtig mange af hendes unge følgere. Og det betød noget for hende.
Hun er uddannet cand.merc.psyk og arbejder til daglig som fuldtidsmodel og influencer. Hun lever af sit udseende og har det seneste årti haft stor succes med det. I dag er hele verden hendes arbejdsplads, og hun er jævnligt på forsiden af danske dameblade.
Og nå ja. Så er hun kærester med en af landets mest eftertragtede popsangere, Christopher. Det bærer antallet af likes og kommentarer på hendes Instagram-profil også tydeligt præg af.
Profilen bugner af strandbilleder, outfit-billeder, kærestebilleder og hurtige indblik i modelverdenen bag kameraet. Og tolker man kun på billederne, lever hun det perfekte liv.
Nyt program skal gøre op med indtrykket
Men i et nyt program gør hun op med det perfekte og giver et ærligt indblik i den store Instagram-maskine. Her afslører hun eksempelvis, at hun har et SoMe-bureau i ryggen, som hjælper hende med at styre Instagram-profilen.
Og Cecilie Haugaard er udmærket klar over, at rigtig mange unge mennesker – især piger – glemmer, at de sociale medier ikke viser helheden.
Hun har selv oplevet, hvordan man kan blive utilfreds med tilværelsen og sig selv af at scrolle igennem andre menneskers perfekt fremstillede liv.
- Hvis jeg kan hjælpe bare én eller en håndfuld med at få det bedre, er det godt nok for mig. Selvom jeg arbejder med sociale medier, kan selv jeg blive narret, siger hun.
Cecilie Haugaard er gennem den seneste tid blevet meget bedre til at tage Instagram for, hvad det er. Nemlig et socialt medie, hvor man iscenesætter sig selv.
Men det har taget tid at nå til det punkt, hvor hun er tilfreds med, hvad hun har, og er stoppet med at sammenligne sig med andre.
4-taller var godkendt
I hjembyen Odense var forældrenes opdragelse præget af uendelig kærlighed, og ifølge Cecilie Haugaard var der aldrig krav om, at hun skulle præstere.
4-taller var helt okay. Og når klassekammeraten var meget bedre til at stave end hende, en af pigerne til dans var bedre til at danse, eller hun rykkede fra A- til B-holdet i fodbold, gjorde det ikke så meget.
- Jeg var ikke den bedste til noget, men jeg var ok med, at jeg var god nok til det, jeg godt kunne lide, siger Cecilie Haugaard.
Ubevidst prægede forældrenes opbakning hende. Uanset hvad, var Cecilie Haugaard god nok, som hun var. Altid. Hun fokuserede på det, hun godt kun lide. Ikke nødvendigvis det, hun var bedst til.
Afvisninger blev hverdag
Cecilie Haugaard har altid været omgivet af tætte veninder. De nære venskaber fyldte alt. Det var først efter gymnasiet, at hun brød med dem, familien og alt det genkendelige i hjembyen.
Hun havde sparet sammen til at bo tre måneder i en af modebranchens hovedstæder, Paris. Ikke fordi hun havde en drøm om at blive model. Slet ikke. Hun var derimod fast besluttet på at lære flydende fransk.
Planen var at arbejde på en restaurant og på den måde være tvunget til at kommunikere med kolleger og gæster på fransk.
Men den plan skulle vise sig at være svær at holde fast i. Hele fire gange i løbet af den første måned blev hun stoppet på gaden af modelscoutere, der ville have hende signet til deres bureauer. Cecilie Haugaard takkede nej hver gang.
Når hun ikke arbejdede, brugte hun timer på at tale i telefon. Især med sin mor. Fornemmelsen af, at folk levede videre derhjemme, og savnet til familien, veninderne og kæresten fyldte rigtig meget. Hun savnede nærheden.
Efter en måned i Paris overtalte en ven hende til at tage til et møde med et modelbureau. Og fra første øjeblik var hun solgt. Her var der et fællesskab, hvor Cecilie Haugaard passede ind.
Cecilie Haugaard besluttede sig derfor for at prøve modellivet af ved siden af tjenerarbejdet. Der kom hurtigt mange casting-muligheder, og Cecilie måtte melde sig syg fra arbejde for at nå dem alle.
Til sidst sagde hun tjenerjobbet op og satsede 100 procent på modelarbejdet.
Da antallet af følgere eksploderede
Selvom hun fandt et fællesskab, var den nye tilværelse som model benhård. Cecilie Haugaard halsede ofte gennem hele Paris for at nå op mod otte castings på en dag.
Og ikke nok med, at det var stressende. Der var også mange afvisninger. Kontrasten til opvæksten på Fyn begyndte at vise sig. Hun var ikke længere altid god nok, som hun var.
- Nogle gange havde jeg brugt en time på at komme til en casting, og så kiggede de på mine billeder i to sekunder og sagde: ”Merci beaucoup”.
Cecilie Haugaard lærte hurtigt at afkode, om casterne var interesserede eller ej. Og hun arbejdede med ikke at tage afvisningerne personligt, godt hjulpet på vej af utallige timers telefonsnak med moren.
- Jamen, det var bare ikke lige dig, de ledte efter. De skulle ikke bruge en mørkhåret pige med fregner og grønne øjne. De skulle have noget andet, sagde moren altid opmuntrende.
Hun var god nok, som hun var. Det prøvede Cecilie Haugaard at sige til sig selv. Igen og igen. Og heldigvis var der også jobs til hende.
De tre måneder blev til et år. Og hun fik lært flydende fransk.
Cecilie Haugaard vendte tilbage til Danmark, hvor hun tog en kandidat på CBS i København. Ved siden af studiet arbejdede hun stadig som model.
Og da eksamensbeviset i 2014 kom i hus, valgte hun igen at satse på en fuldtids modelkarriere.
Med et flerårigt arbejdsvisum flyttede hun til New York, men kort inden mødte hun sit livs kærlighed. Popsangeren Christopher. Nu var det ikke kun modeinteresserede, der vidste, hvem Cecilie Haugaard var.
Inden indrejsen traf hun et valg. I USA handler det om at have mange følgere, når man skal bookes til modeljobs. Derfor gjorde hun sin Instagram-profil offentlig. Nu var den udelukkende et arbejdsredskab. Og det væltede ind med tusindvis af følgere – blandt andet mange af Christophers fans.
Selvom billederne primært blev udvalgt for, at modelbureauerne fik det bedste indtryk af Cecilie Haugaard, betød de mange "almindelige" følgere også en del.
Men det helt store gennembrud udeblev. Og ligesom i Paris havde hun også følelsen af, at livet gik videre derhjemme. Uden hende.
Og når der var langt mellem modeljobbene, føltes det hele pludselig meningsløst.
Var modelarbejdet hendes passion, og brændte hun så meget for det, at hun ville opgive alt det derhjemme? Det spørgsmål måtte besvares.
- Grundstenene i mit liv er min familie, venner og min kæreste. Ingen af dem var hos mig i New York.
Erkendelsen tvang Cecilie Haugaard til at træffe en stor beslutning. Ville hun opgive drømmen om at blive en supermodel, men til gengæld have muligheden for at leve livet med dem, hun elskede?
Ja, var svaret.
Efter blot tre måneder forlod Cecilie Haugaard New York og topmodeldrømmen og besluttede sig for at være tilfreds med modekampagner og forsider på dameblade, som hun længe primært havde været booket til.
Vil altid være naboens datter
Det ene år tog det andet. I dag har Cecilie Haugaard arbejdet fuld tid som model i over fire år.
Men selvom hun netop har landet en Nivea-kampagne og er genbooket i næsten to år for Esprit, er hun kun sporadisk stolt af at være model.
For drømmen om at være på forsiden af de store prestigefyldte månedsmagasiner, at gå de helt store internationale modeshows og måske endda blive udvalgt som Victoria's Secret-model, er svær at opgive.
Cecilie Haugaard har måttet erkende, at hendes look ikke er det rigtige. Hun er med egne ord mere ”den glade pige og naboens datter”.
- Det er da skideirriterende, men jeg kan ikke gøre noget ved det. Jeg er ikke topmodel. Men jeg lever af at være fuldtidsmodel, og det er fedt.
Den erkendelse er hun nu nået frem tid. Det lyder enkelt, men Cecilie Haugaard har brugt år på at nå hertil. Og selvom hun er tilfreds med sine karrierevalg, kan topmodellernes Instagram-profiler stadig gøre, at hun bliver mindre tilfreds med, hvad hun har.
Når de destruktive tanker tager over
Det travle liv, de mange jobs og alle rejserne.
- Det bliver destruktivt. For sådan en karriere kræver, at jeg bor i New York, er de rigtige steder og tager til en helt masse castings. Men jeg vil jo hellere være herhjemme.
Lige præcis her deler Cecilie Haugaard skæbne med mange andre.
Går der to uger, hvor hun ikke har nogen modeljobs, kan hun hurtigt få følelsen af, at hun ikke skal være model.
- Det er en modbydelig følelse. Det, der er vildt frustrerende ved modelarbejde, men samtidig også befriende, er, at du ikke kan gøre fra eller til. Jeg ser ud, som jeg gør. Enten leder de efter en som mig, eller også gør de ikke.
Derfor prøver hun altid at fokusere på, hvad hun så kan. Det har hjulpet hende ikke kun at satse på modelarbejdet. Så når der er langt mellem jobbene, føles det ikke tomt.
Er grimme billeder så løsningen?
De negative følelser genkender Cecilie Haugaard i mange af de privatbeskeder, hun begyndte at få fra unge piger i takt med sin popularitet. De var usikre og følte sig utilstrækkelige. Ligesom hun selv følte det, når hun så på topmodellernes billeder.
Det fik hende til at tænke over, hvordan hendes egne billeder var med til at skabe sådan nogle følelser hos de unge piger. Og det var det, der fik hende til at lægge opslaget på Instagram i september sidste år. Her brød hun med det perfekte.
Næsten da. For i hendes verden er det ikke den rigtige løsning at begynde at lægge ”grimme” billeder på sin Instagram. Nej, det skal kommunikeres ud i større skala.
Cecilie Haugaard håber, at hendes nye programserie kan give et større indblik i, hvor kunstig og opstillet hele Instagram-verdenen kan være.
Her giver hun for det første et ærligt indblik i, hvor opstillet hendes egen Instagram-profil er. Men hun undersøger også, hvordan de sociale medier påvirker os, og bliver klogere på, hvordan man lærer at navigere på eksempelvis Instagram.
- Lad os da have en debat om, hvad de sociale medier er, og hvordan vi bruger dem. Og lad os opdrage vores børn til, at de bliver bevidste om, hvad det er, så de ikke bliver narret.
Selvom hun ikke kommer til at lægge en masse ”grimme” billeder op på sin Instagram-profil, har Cecilie Haugaard rykket sig efter program-optagelserne.
- Det vil klæde mig at komme med noget, som folk kan bruge til noget. Måske en god og inspirerende tekst til mine billeder.
For Cecilie Haugaard er Instagram i dag udelukkende et arbejdsredskab, hvor det er vigtigt at vise sig fra sin bedste side til modebranchen. Men hun vil fremover være mere autentisk på de sociale medier.
Derfor har Cecilie Haugaard besluttet sig for at blive bedre til at føje mere tekst til sine billeder og at være 100 procent autentisk i sine stories. Derudover vil hun fortsætte med at undlade filter, som var en udfordring, hun gav sig selv ved årsskiftet.
Og så håber hun, at børn og unge bliver bedre til at navigere i den falske virkelighed på de sociale medier og huske på, at de er gode nok, som de er.
Cecilie Haugaard kommer her med tre gode råd til, hvordan du skal gribe Instagram an:
1. Følg kun personer, som bidrager positivt til din egen inspiration.
2. Du skal vide og forstå, at én af grundene til, at Instagram har så stor effekt, er, fordi likes udløser dopamin i vores hjerne. Men overvej også, at det modsatte sker ved negative kommentarer.
3. Instagram giver ikke et troværdigt billede af folks virkelighed. Det kan være svært at huske, når man scroller igennem den ene fine profil efter den anden. Men alle har problemer, og ingen lever perfekt hele tiden.
Du kan se ’Cillemouse – Den falske virkelighed’ på TV 2 PLAY.