NATUR-ENERGI

16x9

I september fortalte Basta historien om Natur_Energi...

I september fortalte Basta historien om "Danmarks nye grĂžnne elselskab", Natur-Energi, der holdt kunder fast i abonnementer, de aldrig havde bedt om.

Kunderne blev lokket af ivrige sĂŠlgere, som tilbĂžd informationsmateriale. FĂžrst da materialet kom med posten opdagede kunderne, at der var tale om en egentlig kontrakt, og at deres el-leverandĂžr allerede var skiftet ud med Natur-Energi.

Den mÄde at sÊlge strÞm pÄ, er ifÞlge ForbrugerrÄdets Mette Boye uacceptabel:

"Det er sÄ langt fra at vÊre i orden. Jeg synes, det er grotesk og det er underligt at vi i 2009 skal se sÄdan nogle salgsmetoder."

Natur-Energis administrerende direktÞr, Rasmus Christensen, undskyldte da ogsÄ, og lovede i Basta, at ingen fremover ville blive kunde hos Natur-Energi mod deres vilje. Basta tjekkede kunderne i ugerne efter udtalelsen og opdagede, at den stadig er gal med elselskabet.

Natur-Energi lĂžber fra deres lĂžfte

John Dedenroth bliver ogsÄ ringet op af Natur-Energi, som tilbyder at sende ham information om firmaet. OgsÄ her viser det sig, at det, han i virkeligheden har sagt ja til, er en kontrakt pÄ, at han nu har skiftet elselskab.

John Dedenroth kontakter straks Natur-Energi, som beroliger ham med, at han bare kan lade vÊre med at skrive under pÄ den fremsendte kontrakt. SÄ bliver han i sit gamle el-selskab.

Men en mÄned efter, viser det sig alligevel, at han er ved at fÄ ny el-leverandÞr. Endnu en gang ringer John Dedenroth til Natur-Energi, og endnu en gang forsikrer de ham om, at han ikke kommer til at skifte til Natur-Energi. Han modtager endda en mail fra firmaet, hvor de understreger, at de har annulleret den aftele, som han altsÄ ikke mener at have.

John Dedenroth fÞler sig overbevist om, at Natur-Energi taler sandt, nÄr de lover ham, at de har annulleret aftalen. Men han bliver snart klogere:

Kort efter fÄr jeg en henvendelse fra mit gamle elselskab, hvor det gÄr op for mig, at Natur-Energi alligevel har skiftet el-leverandÞr for mig. Jeg tÊnker "nej nu mÄ det stoppe det her. Det kan ikke vÊre rigtigt"

Ignorerer kunderne

John Dedenroth har fÄet nok, og sender en mail til Natur-Energi, hvor han truer med at politianmelde firmaet, hvis ikke de bekrÊfter, at han ikke er kunde hos dem. John Dedenroth sÊtter endda en frist for, hvornÄr Natur-Energi skal have svaret ham, hvis de skal undgÄ en politisag.

Fristen han sĂŠtter, er den 29.september 2009, klokken 14.00.

Men John Dedenroth hÞrer ingenting. Den 4.oktober sender han endnu en mail, men ogsÄ den, vÊlger Natur-Energi at ignorere.

FÞrst da Basta forleden gik ind i sagen skyndte Natur-Energi sig at kontakte kundens gamle selskab og fortÊlle, at det hele var en misforstÄelse og at leverandÞr skiftet ikke skal finde sted.

Under skĂŠrpet opsyn

De mange klagesager over Natur-Energi har ifÞlge et internt brev fra el-leverandÞrernes brancheforening, Dansk Energi, sat det grÞnne selskab pÄ observationslisten med henblik pÄ at udelukke firmaet fra det danske el-marked.