Det billigste blev dyrt

16x9

Hvor mange penge er der i virkeligheden at spare, hvis man vælger at flyve med et lavpris-flyselskab? BASTA har sammenlignet prisen for en tur til London mellem de to lavprisselskaber easyJet og Norwegian og SAS.

Det bugner af tilbud på billige flybilletter i aviser, tv og på nettet. Men det er ikke altid, at den endelige pris på en flyvetur kan sammenlignes med den oprindelige billetpris.

I dag er f.eks. bagage, sædevalg, bookinggebyr alt sammen noget, man som flypassager skal betale ekstra for.

"De fleste lavprisselskaber holder meget af at komme ud med en meget lav pris - og bagefter lave en slags pengemaskine ud af det med nogle gebyrer, som man kan putte på bagefter", siger Benedicte Federspiel fra Forbrugerrådet.

Sådan gjorde vi

BASTA har testet de samlede omkostninger for en tur fra Københavns Lufthavn til Piccadilly Circus i det centrale London.

Flybilletterne finder vi ved en søgning på én af de mest populære søgemaskiner på nettet - travelmarket.dk.

Vi vælger de samme kriterier for hver af de rejsende:

Hver passager

- medbringer ét stk. bagage

- køber rejseforsikring

- ønsker en gangplads

- køber en kop kaffe på ud- og hjemrejsen.

- skal benytte det billigste tog fra lufthavnen til Piccadilly Circus i centrum af London.

EasyJets startpris var 482 kr. for returbilletten, men vi endte med at betale 990 kr. for billetten. Med transport fra lufthavnen til Piccadilly Circus bliver de samlede udgifter for rejsen 1.316 kr. Norwegians billet startede på 639 kr., men ender med de samlede udgifter på 1.198 kr. Hos SAS ender vi med at betale 1.375 kr. inklusive transport fra lufthavnen - her var billettens udgangspris i søgemaskinen på 1.174 kr.

Se dig godt for

Hos Forbrugerrådet er man ikke overraskede over den - i sidste ende - lille prisforskel

"Det siger mig i hvert fald - hvad jeg jo godt vidste - at man skal se sig godt for. Man skal overveje med sig selv. Hvad er det for en rejse jeg skal på? Skal jeg have bagage med, fordi det er en julerejse til London? Eller skal jeg bare over med en trolley, som kan komme med i kabinen?", udtaler Benedicte Federspiel fra Forbrugerrådet

Hos SAS er man ikke overraskende glade for resultatet.

"Det beviser det vi har vidst længe - og som vi slår på - nemlig, at vi ikke har nogen skjulte gebyrer. Derfor når man sammenligner den totale pris, så er de meget lig hinanden", siger marketing- og salgschef i SASPer Møller Jensen til BASTA.