Iphonekunder snydes for garanti­rettigheder

16x9

Har man Apple's populĂŠre iPhone, lĂžber man en risiko for at garantien ikke dĂŠkker.

Garantien bliver afvist, hvis en af to fugtindikatorer i iPhonen er markeret. Hvis fugtindikatoren er farvet rÞd, afviser teleselskaberme alle garantireparationer - uanset om fejlen pÄ iPhonen skyldes fugt eller ikke.

Det har den 16-Ärige Jack BÞdker fra GrÄsten oplevet. Han sendte sin defekte iPhone ind til reparation hos Telia. Telefonens knap til lydlÞs i toppen af telefonen var gÄet i stykker. Men Telia afviste at reparere iPhonen med henvisning til, at en fugtindikator i bunden af telefonen var markeret.

"Telefonens muteknap (lydlÞs, red.) var gÄet i stykker, sÄ den kunne pludselig gÄ pÄ lydlÞs, mens den lÄ nede i tasken, sÄ jeg hÞrte ikke, nÄr jeg fik SMS," fortÊller Jack.

Men da han indleverede iPhonen til reparation pÄ reklamationsretten, fik han afvist at fÄ den lavet - fordi Telia's vÊrksted Telecare dÞmte telefonen fugtskadet.

Basta har efterfÞlgende fÄet et uautorisret iPhonevÊrksted til at undersÞge Jack BÞdkers iPhone.

"Fejlen var at knappen var defekt - en mekanisk fejl. SĂ„ fejlen har intet at gĂžre med eventuel fugt i den anden ende af telefonen," konkluderer indehaveren af iRep.dk, Brian Funch overfor Basta.

Ulovlig praksis

Basta har talt med en rÊkke iPhonekunder. De har alle fÄet afvist en mekanisk fejl i en iPhone med henvisning til at iPhonen havde fÄet vandskade - ogsÄ selv om fejlen var for eksempel bobler inde i skÊrmen eller revner i iPhonens bagbeklÊdning.

At afvise alle reklamationen - ogsÄ mekaniske fejl - i en telefon med henvisning til at fugtindikatoren er ifÞlge ForbrugerrÄdet i strid med KÞbeloven.

"Det er jo et problem, hvis de begynder at afvise mekaniske fejl pÄ telefonen med henvisning til at der er en fugtskade. Der er jo ikke nogen sammenhÊng mellem de to ting. SÄ handler de jo i strid med kÞbeloven, og tager ikke stilling til den reklamation, som forbrugeren helt berettiget kommer ind med," siger jurist Tina Danda fra ForbrugerrÄdet..

Telia's sender defekte iPhones til reparation hos vĂŠrkstedet Telecare.

Her erkender man overfor Basta, at de ikke lukker de defekte iPhones op for at konstatere, hvad der konkret kan vÊre Ärsag til fejlene. "Det mÄ vi ikke for Apple," oplyser Telecare.

Vurderer Telecare, at forbrugeren har krav pÄ at fÄ udbedret fejlen, ombyttes telefonen gratis for forbrugeren. Men er fugtindikatoren markeret, afviser de reklamationen. I stedet tilbydes kunden at fÄ ombyttet iPhonen mod at betale 2400 kr.

Mundkurv fra Apple

IfÞlge Forbrugerstyrelsen har man som forbruger ikke krav pÄ at en defekt telefon bliver fysisk undersÞgt. Men man har krav pÄ at anmeldte fejl undersÞges og fejlen mÄ ikke bare afvises pÄ baggrund af en aktiveret fugtindikator. Hvis man som forbruger er utilfreds med en afgÞrelse pÄ en defekt mobiltelefon, skal man klage til ForbrugerklagenÊvnet, er rÄdet fra Forbrugerstyrelsen.

I en meddelelse til Basta skriver Telia:

"Vi er meget kede af, at vores kunder er kommet i klemme, og vi vil gÞre alt, hvad vi kan for at lÞse problemet. Vi kan som fÞlge af vores nordiske aftale med Apple ikke udtale os pÄ egen hand," oplyser Telias juridiske direktÞr Jens Ottosen-StÞtt.

Apple's iPhone koster omkring 5000 kr. Telefonen forhandles i Danmark af teleselskaberne 3, Telia og Telenor.

16-Ärige Jack BÞdker er skuffet over behandlingen fra Telia. Han fortÊller, at han har sparet sammen over tre Är ved bla. at gÄ med aviser for at fÄ rÄd til den 5000 kr. dyre iPhone.

"I dag fortryder jeg det. Der var jeg ikke gÄet ud og kÞbe en iPhone - det havde jeg ikke. Det virkeligt sure penge at kÞbe en telefon til 5000 og sÄ ikke kunne fÄ den repareret, nÄr det er galt", siger 16-Ärige Jack BÞdker.

Se Basta torsdag kl. 21.25 pÄ TV 2