Forsker: Askepot var luder

16x9

I år bliver det fejret, at Brødrene Grimms eventyr stadig er et hit 200 år efter, at deres første udgave udkom. Men i de nyere versioner ligger eventyrene efterhånden langt fra dem, de berømte brødre udgav.

Du husker måske, at den onde stedmor sender en jæger ud i skoven for at dræbe snehvide, men at jægeren undlod at gøre det. Men husker du også, at han i stedet skar lever og lunge ud af et vildsvin og bragte det med tilbage til dronningen som beviset på, at snehvide var død? Og at hun spiste det i den tro at det var snehvides lever og lunge?

Siden brødrene Grimms eventyr udkom for 200 år siden i Tyskland, er eventyrene ændret så mange gange for at gøre dem børnevenlige, at mange og lange passager ikke er til at kende i forhold til de eventyr, brødrene Grimm oprindelig udgav, skriver dagbladet Information.

Søstre får hakket øjnene ud
- Eftertiden har ændret eventyrene, så de er blevet mere børnevenlige. Disneys Snehvide er for eksempel tilpasset moderne borgerbørn, hvor det skal være så ufarligt som muligt. Man har renset ud i det grumme, i incesteventyrene, i de barske detaljer og de seksuelle antydninger og så videre. Når det kommer til stykket, så er der jo kun 10-15 eventyr ud af samlingen på 200, som er blevet hit og udgives gang på gang på gang og versioneres, siger lektor i litteratur ved Københavns Universitet Knud Wentzel til dagbladet Information og uddyber:

- For eksempel er der ikke mange versioner af Askepot, hvor søstrene ender med at få øjnene hakket ud. Men det gør de jo faktisk. Eventyrene er tilpasset sådan en sødsuppeforestilling om børn. Det er i sig selv meget kedeligt - også for børnene," siger han, der peger på, at Askepot har tendens til at være luder.

- Voksne læsere i brødrenes samtid ved, at sko er seksualsymboler. Træsko symboliserer den sociale og seksuelle rang, hun tilhører, når hun er askepige. Balskoen viser hendes åndelige potentiale. Men hun er splittet mellem de to kønsligheder. Groft sagt, så viser træskoen, at hun har tendens til at være luder, og det er den forbindelse til den kropslige seksualitet, som prinsen skal hive hende væk fra. Det er der selvfølgelig ingen, der fanger i dag, fordi vi har mistet evnen til at kende eventyrsymbolerne. Men dengang var en sko ikke bare en sko. Og der var forskel på sko, siger han til avisen.