Spot kopien inden du køber på nettet

Køber du en Chanel-taske til få hundrede kroner på markedet i Thailand eller i en butik i charter-Tyrkiets smalle gyder, er det ikke svært at regne ud, at det er en kopi. Men hvis tasken koster et par tusinde kroner på internettet, kan det være svært at se, om den er ægte eller falsk.

Hvert år bliver der beslaglagt falske designervarer som solbriller, tasker og tøj for 46 millioner kroner i tolden. Men mange varer når frem, og bliver solgt videre på internettet på sider som eBay, Trendsales og Dba.

Når du står på markedet i Thailand og ikke skal give mange baht for designertasken eller solbrillerne kan du være ret sikker på, at de ikke er ægte. Men når du sidder foran en computerskærm og ikke kan røre og undersøge varen selv, kan du nemt komme til at købe en kopi i den tro, at det er en ægte Louis Vuitton eller Burberry.

Eva Kemp er underdirektør i Trendsales, hvor der er over 500.000 annoncer med tøj og tilbehør. Trendsales får i løbet af en måned 200 henvendelser fra brugere, der er i tvivl om, hvorvidt en vare er ægte eller ej, og af dem er 25 kopier.

Ifølge Eva Kemp er der tre gode råd, du altid skal huske, når du shopper på nettet.

1. Er tilbudet for godt til at være sandt, er der ofte tale om kopier. Tjek varens nypris og sammenlign med den udbudte pris.

2. Følger der originalkvittering med? Få eventuelt sælger til at scanne kvitteringen og sende den til dig.

3. Tjek sælgerens salgshistorik. Har hun solgt mange ting? Har hun gode anbefalinger fra køberne? Er hendes oplysninger valideret af Folkeregisteret?

Trendsales har desuden 20 'spottere' til at søge efter kopivarer. Det er brugere, der har et særligt godt kendskab til bestemte mærkevarer og kan kende en kopi fra den ægte varer.

I playeren kan du se Jane Wennecke, der er spotter og ekspert i mærket Burberry. Hun viser, hvad man skal være opmærksom på, når man køber på nettet for at undgå kopivarer.