Vejen til Seier

Efter finalen: Sådan er det gået alle iværksætterne fra 'Vejen til Seier'

Ialt 18 nystartede virksomheder slap gennem nåleøjet til iværksætterprogrammet 'Vejen til Seier'. Se her, hvordan det går dem et halvt år senere.

I begyndelsen var der 700 iværksættere, der konkurrerede om at komme med i 'Vejen til Seier', hvor hovedgevinsten var en investering fra milliardæren Lars Seier Christensen.

Men efter et større udskillelsesforløb blev de hundredevis af ansøgere reduceret til bare 18 deltagere.

Her kan du få svaret på, hvordan de 18 iværksætter-teams klarer sig i dag, hvor der er gået mere end et halvt år, siden tv-optagelserne sluttede i oktober 2018.

Sådan er det gået iværksætterne fra 'Vejen til Seier'

DESKMA

DESKMA

Firmaet DESKMA, som laver online styringssystem til håndværkere, var en af de første iværksættergrupper, der præsenterede sig for milliardær og serieinvestor Lars Seier Christensen i 'Vejen til Seier'.

Til stor ærgrelse for firmaets leder, Henrik Sneholdt, blev DESKMA dog valgt fra allerede i første program til fordel for et andet firma med et næsten identisk produkt, Apacta.

Siden optagelserne i september-oktober 2018 har firmaet ændret en del i sin strategi. Blandt andet er DESKMA nu gratis at benytte for små håndværkerfirmaer på op til tre medarbejdere. Til gengæld skal der betales for ekstramoduler og eksperthjælp til etablering af hjemmeside, m.m.

Firmaet får stadig flere betalende kunder, og indtjeningen er i dag stor nok til både at dække omkostningerne og have Henrik Sandbjerg ansat på fuld tid.

DESKMA er desuden i kontakt med flere potentielle investorer, som vil kunne hjælpe med at få firmaet etableret udenfor Danmarks grænser. 

Foto: Per Arnesen / TV 2

Nordic Furniture

Nordic Furniture

Virksomheden Nordic Furniture, forkortet NOFU, sælger møbler i dansk design, som er produceret i Kina og shippes hjem i samle-selv-sæt i stil med IKEA. 

Siden optagelserne til 'Vejen til Seier' har NOFU, ifølge direktør Thomas Schwartz, tredoblet omsætningen, og nye internationale kunder har sikret en positiv indgang til 2019.

I foråret har NOFU lanceret en række nye produkter, som har været vist frem på VIFA-messen, som er en international messe for møbel- og indretningsdesign.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Translatio

Translatio

Iværksætterne bag Translatio var kun på idé-stadiet, da de deltog i 'Vejen til Seier'.

Deres idé var at etablere en elektronisk platform, hvor virksomheder kan komme i kontakt med studerende, som tilbyder at udføre oversættelsesopgaver.

Da iværksætter-teamet ikke fik held til at gå videre i programmet, lejede de i stedet - få uger efter optagelserne - et sommerhus i en weekend, hvor de drøftede mulighederne for at gå videre med projektet uden en investering fra Lars Seier Christensen.

Holdet blev enige om, at de ville følge den samme strategi, som de fremlagde i programmet, da de er overbeviste om, at det er den rigtige vej at gå.

Planen er at få etableret den digitale platform i løbet af foråret.

 

Foto: Per Arnesen / TV 2

Apacta

Apacta

Siden optagelserne til 'Vejen til Seier' er det gået fremad for Apacta, som leverer online-styringssystem til håndværkere samt en forhandlingsordning, der sikrer billigere materialepriser.

Holdet bag Apacta har oplevet en stor vækst i den eksisterende forretning og har fem måneder i træk formået at lave nye salgsrekorder. Det har betydet, at virksomheden siden september har fordoblet antallet af medarbejdere, så der nu er 22 ansatte, deriblandt en ny indkøber og en forretningsudvikler med ansvar for det nye produkt.

Indtil videre er indkøbsløsningen lanceret til en begrænset gruppe af brugere, som har taget godt imod produktet, og der er allerede lukket flere indkøbsaftaler blandt disse kunder.

Foto: Per Arnesen / TV 2

EtOH Spirits

EtOH Spirits

Enmandsvirksomheden EtOH producerer 14 dage gammel whisky, som er brygget i et laboratorium.

Det lykkedes virksomhedens stifter, Tobias Emil Jensen, at gå videre fra sin første pitch i 'Vejen til Seier', men han røg ud efter en prøvesmagning, foretaget af eksperter, hvoraf et par af dem dog udtrykte sig positivt overfor smagen af den unge whisky.

Siden tv-optagelserne i efteråret har EtOH fået støtte fra Innovationsfonden på cirka en halv million kroner til videreudvikling af produktet og processen.

De første lokaler til prototype-produktion er under udførelse, og de første flasker forventes at blive fyldt i løbet af sommeren. 

Tobias Emil Jensen har samarbejdet med Københavns Universitet om selve brændingsprocessen, som efterhånden er gennemprøvet og anerkendt.

EtOH holder til i iværksætter-miljøet Symbion på Østerbro i København, hvor en container er opstillet til whisky-produktionen. 

For øjeblikket er EtOH-stifteren på udkig efter to ansatte til at hjælpe ham med driften i det første år. Han har desuden etableret et tæt samarbejde med en dansk distributør og arbejder på at finde samarbejdspartnere i udlandet.

Foto: Per Arnesen / TV 2

StutterTech

StutterTech

De to unge stammere Patrick Schultz og Sebastian Behrendt charmerede sig ind på Lars Seier Christensen i andet afsnit af 'Vejen til Seier'.

Her præsenterede makkerparret fra Horsens sig som Kunstig intelligens & stammen, og de fortalte, hvordan de ville hjælpe stammere over hele verden med at tale rent.

Produktet er en app, som ved at sende stammerens egen tale tilbage i øret på ham eller hende med en smule forsinkelse, kan hjælpe personen med at tale mere flydende.

I programmet mente Lars Seier Christensen ikke, at Patrick og Sebastian var nået langt nok med deres projekt, til at han turde gå ind som investor i større skala. Han gav dog de unge fyre 100.000 kroner til at gå hjem og bevise, at de kunne komme videre i processen.

Det lykkedes iværksætterparret at skaffe yderligere 300.000 kroner i en såkaldt "innobooster" fra Innovationsfonden, og de udvidede teamet med en software-ingeniør, som skulle arbejde videre på en prototype af app'en sammen med Aarhus Universitet, som er eksperter i kunstig intelligens.

Efter optagelserne har iværksættervirksomheden dog skiftet navn fra Kunstig intelligens & stammen til det mere internationalt klingende StutterTech.

Desuden er det lykkedes de unge Horsens-drenge at underskrive en kontrakt med Lars Seier Christensen om, at han investerer 900.000 kroner i projektet til gengæld for at få 25 procent af virksomheden. Senere kan der blive tale om yderligere 1,7 millioner for ekstra 15 procent. Læs artikel her.

Planen er at have en prototype af app'en klar i maj måned, hvorefter den skal testes af et panel af stammere og folk med talevanskeligheder.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Taphouse Studio

Taphouse Studio

Taphouse Studio, bestående af de to kvindelige iværksættere Riley Andersen og Mie Egeberg, laver humoristiske og engagerende mobilspil med en alternativ betalingsløsning.

I 'Vejen til Seier' præsenterede de unge udviklere et spil med dræbende laks, som Lars Seier forsøgte at undvige, mens han selv testede mobilspillet under både grin og stor koncentration.

Selvom iværksætterparret fik rosende ord med på vejen, blev de valgt fra efter andet program. Men siden tv-optagelserne har parret ufortrødent fortsat udviklingsarbejdet.

Virksomhedens første spil 'Bear Bangers' kan nu downloades gratis på mobiler landet over, og yderligere to nye spil er under udvikling.

Mobilspillene fra Taphouse Studio er gratis for spillerne, da produktionen finansieres via reklameindtægter.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Lentii

Lentii

Lentii er en online søgemaskine, hvor man kan finde private boliger til overnatning i hele Europa. 

Siden tv-optagelserne har Lentii-teamet deltaget i Web Summit, som er Europas største online tech-messe i Lissabon. Her præsenterede de den første live-version af platformen, som fik en god modtagelse.

Lentii-teamet har desuden indgået et samarbejde med den internationale søge-platform HomeAway, som betyder, at Lentii nu kan tilbyde sine brugere over 2,2 millioner private boliger at søge iblandt, også i lande udenfor Europa.

I 2019 har teamet desuden tilføjet et nyt produkt til platformen, QuickPlanner, som er et rejse-planlægningsværktøj. Det er en hidtil uset kombination af værktøjer, som det muligt at kalenderføre besøg på attraktioner, restauranter og andre aktiviteteter på rejsen, i én samlet løsning. Så henter systemet automatisk pris og billeder ind. Der er desuden en chat-funktion, så man kan dele det med andre.

Quickplanneren blev lanceret 1. marts og er nu tilgængelig for alle interesserede.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Restaurant Brace

Restaurant Brace

Restaurant Brace er en gourmet-restaurant i det indre København, som drives af iværksætterparret Ursula Waltemath og kokken Nicola Fanetti, der desuden danner par privat.

Parrets ambition er erhverve en Michelin-stjerne til restauranten.

I programmet lykkedes det Restaurant Brace at nå helt til semifinalen. 

Siden optagelserne har parret lavet forskellige forbedringer af restaurantens drift og skåret ned på unødvendige udgifter.  Ifølge parret kom de godt ud af regnskabsåret 2018.

Hvad angår selve madoplevelsen har parret besluttet at lade Nicola Fanettis italienske rødder skinne mere igennem i menuen. 

Foto: Per Arnesen / TV 2

Sun & Safe

Sun & Safe

De to iværksættere bag Sun & Safe, Nevres og Admir, har udviklet en såkaldt "Safety-Base", som er en låsbar boks til opbevaring af værdigenstande, integreret nederst i en parasolfod.

I 'Vejen til Seier' lykkedes det parret at gå videre fra det første program, men de røg ud igen, da de midt i processen introducerede et helt nyt koncept - nemlig et særligt booking-system, hvor hotelgæster kan gå ind og bestille liggestole, som der ofte er meget rift om. 

Efter at parret forlod programmet, er der sket meget. Først og fremmest har de fået færdigudviklet Safety-Base som produkt og fået leveret de første fysiske eksemplarer.

De har også været på deres første messe i Tyrikiet og mødt mange interesserede kunder. Derudover har de fået etableret et salgs-team i henholdsvis Tyrkiet og i Montenegro - sidstnævnte skal tage sig af markedet på Balkan.

Flere interesserede investorer og banker har meldt sig på banen til at støtte op om Sun & Safes produkter.

Ifølge Nevres og Admir er det primært deres nye forretningsmodel med liggestols-booking-systemet, som har ført til, at de er nået så langt. Så de forstår ikke, at netop denne forretningsmodel var begrundelsen for, at de røg ud af programmet.

Parret regner med, at Safety-Base vil være at finde på de første hoteller og strande i maj måned i år.

Foto: Per Arnesen / TV 2

AM Breweries

AM Breweries

Virksomheden AM Breweries producerer alkoholisk saft, brygget på kaffeblade, som ellers regnes for et spildprodukt.

Siden deltagelsen i 'Vejen til Seier' er virksomhedens første serie af drikkevarer indsendt til godkendelse i EU Kommissionen, under EU's Novel Food-direktiv.

Desuden har virksomheden fået en større investering, som er beregnet på at bringe produktet ud over landets grænser.

Sidst, men ikke mindst, er der indgået en række partnerskaber omkring produktets bæredygtighed, både i forhold til naturen og overfor de fattige kaffebønder, som bliver tilgodeset ved anvendelsen af kaffebladene. 

Blandt andet er der allerede solgt 50.000 liter af drikken 'Twisted Leaf' til en kommerciel partner, som ønsker at støtte den bæredygtige videreudnyttelse af kaffetræerne.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Dinnr

Dinnr

Teamet bag dinnr har lanceret en slags just eat-løsning til virksomheder. 

Siden iværksætternes medvirken i tv-programmet har de selv "overtaget køkkenet", som de udtrykker det, hvilket vil sige, at de nu ejer 100 procent af produktionen af virksomhedens mad.

Derudover er der ansat en salgsansvarlig og en marketingschef, hvilket bringer antallet af ansatte i dinnr op på seks personer inklusiv kokke.

Efter en periode med fuldt fokus på optimering af driften, øger dinnr nu hver uge antallet af nye virksomheder og brugere, som dermed sætter skub i omsætningen.

Dinnr er netop nu i gang med at rejse fire millioner kroner til udvikling, drift og et markant salgs-boost. Planen er, at dinnr's app og website skal udvikles kraftigt i løbet af 2019 til en "dinnr 2.0"-version, som skal optimere funktionaliteten.

På ejerfronten har tre ud af seks partnere indvilget i at lade sig købe ud af virksomheden, så de kan give plads til nye og mere aktive partnere, som er i besiddelse af de kompetencer, der p.t. savnes i dinnr.

Foto: Per Arnesen / per arnesen

MyRainBowTee

MyRainBowTee

Virksomheden MyRainbowTee med det farverige tøj til kvinder nåede ret langt i 'Vejen til Seier'.

Idé-kvinden bag konceptet, Mathilde Prins, og hendes makker Alice lykkedes blandt andet med at bevise, at de i løbet af få dage kunne banke en vellykket pop up-shop op i København.

Efter tv-optagelserne har virksomheden skiftet navn til Odd Lemon, som er et symbol for, at iværksætter-parret nu er gået 100 procent sammen om brandet, der har udviklet sig til meget mere end farverige t-shirts.

Parret har indgået et print-samarbejde med WWF med fokus på de truede koraller i verdenshavene.

Derudover har de afholdt en succesfuld pop-up-shop i Aarhus og planlagt en tilsvarende pop-up i Odense til foråret.

Mathilde Prins melder desuden om, at Odd Lemon har fået stor succes med en ny og optimeret webshop.

Men først og fremmest har makkerparret netop åbnet deres første fysiske butik på Nansensgade 42 i København.

Foto: Per Arnesen / TV 2

The Experience Ticket

The Experience Ticket

70-årige Peter Rødbro vakte både overraskelse og beundring ved at være den eneste iværksætter i sin aldersklasse i 'Vejen til Seier'.

Med virksomheden The Experience Ticket havde han skabt et system, som kan eliminere køer i forlystelsesparker. Han havde også allerede skaffet sig sin første, store kunde - en kommende forlystelsespark i Oman.

Investor Lars Seier Christensen var ret begejstret for konceptet, men dog noget betænkelig ved, at Peter Rødbro blandt andet også havde planer om at eliminere trafikkøer. Efter investorens mening var det for ambitiøst.

Siden tv-optagelserne har Experience Ticket indgået dialog med to store, potentielle kunder i USA, som planlægger at åbne henholdsvis en række digitale oplevelsescentre og 30-40 fysiske oplevelsesparker i løbet af de næste par år.

Derudover er der også planlagt samtaler med en partnerkunde i Kina.

The Experience Ticket er desuden gået ind på markedet for infrastruktur og transport - som Lars Seier ellers var skeptisk overfor - og samarbejder p.t. med en fagligt stærk partner om at oprette et pilotprojekt.

Ifølge Peter Rødbro er han endda blevet tilbudt at sælge The Experience Ticket.com til en stor, nordamerikansk softwarevirksomhed. Han har dog haft is nok i maven til at udskyde forhandlingerne i otte måneder. 

Foto: Per Arnesen / per arnesen

Danmarks Intranet

Danmarks Intranet

Serieinvestor Lars Seier Christensen var ved at tabe kæben, da iværksætteren Jesper Løvendahl sammen med sin unge datter ankom til pitch-runden på d'Angleterre og tilbød ham at købe en andel af "Danmarks Intranet" for 100 millioner kroner.

Vel at mærke et forretningsprojekt, der endnu kun eksisterer som en idé på papiret og ikke er påbegyndt i virkelighedens verden.

Siden tv-optagelserne er Jesper Løvendahl, ifølge egne udtalelser, kommet en del videre med projektet, som han erkender havde visse mangler ved pitch'en i 'Vejen til Seier'.

Han arbejder nu på at få skabt et univers til Danmarks Intranet, som han kalder for Global Nation. Han mener, at brugen af kunstig intelligens skal være en bærende del af at føre visionen ud i livet, da det vil gøre koordinering af viden og kontakter hurtigere og mere intelligent. 

På globalnation.dk tages der blandt andet fat i, hvordan danskere i udlandet kan bruges til at brande Danmark, og hvordan man kan motivere både kendte og almindelige danskere til at deltage i konkurrencer om, hvem der bedst brander Danmark.

Ifølge projektets idémand er der mange milliarder kroner at hente i årlige velstandsforbedringer, hvis man gør det korrekt. Næste trin er at samle en tænketank af visionære it-folk, som kan lave et konkret oplæg til platformen med et tilhørende budget. 

Som Jesper Løvendahl udtrykker det, bliver store visioner ikke skabt over night. Han mener, projektet er alt for vigtigt til, at man kan tage let på det, da det vil gøre en kæmpe forskel for Danmarks fremtid.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Hafnium Copenhagen

Hafnium Copenhagen

Firmaet med de pangfarvede pelse, Hafnium Copenhagen, nåede helt til finalen i 'Vejen til Seier'.

Ejeren, 28-årige Malene Vestergaard, gjorde stort indtryk på Lars Seier Christensen med sin stærke vilje og kompromisløse tilgang til at skabe topkvalitets pelse til en overkommelig pris.

Hun løb dog ikke med den endelige sejr og en millioninvestering fra Lars Seier, men til gengæld fik hun et beløb på 100.000 kroner som tilskud til at stable en større modeopvisning på benene.

Kort efter de sidste tv-optagelser på slottet i Schweiz i oktober havde Malene Vestergaard dog indbrud i sin forretning og fik tømt næsten hele sit showroom. Så det tog et par uger, før hun havde fået fremstillet nye jakker, og den ødelagte dør var lavet igen.

På grund af tyveriet har omsætningen ikke været så stor som forventet. Men den stædige iværksætter er nu vendt tilbage med fornyet styrke.

Hafnium-ejeren har netop åbnet en fysisk forretning på Strandvejen 183 nord for København, og hun har intentioner om at skabe dét, hun kalder "Hafnium 2.0".

Hun satser nu fuld tid på forretningen og har opsagt sit fuldtidsjob. Derudover har hun truffet den strategiske beslutning at sætte sine varer til salg på Ebay. 

Fremover vil hun udvide sortimentet med en kollektion, der er mindre sæsonafhængig. Her i foråret rejser Malene Vestergaard derfor ud i verden for at finde en leverandør af skind, denim og stof, så hun kan supplere med sommervarer.

Det planlagte modeshow forventes at løbe af stablen til efteråret.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Living Better

Living Better

Makkerparret bag Living Better, virksomheden der løser indeklimaproblemer med et særligt ventilationsvindue, gik hele vejen til finalen i 'Vejen til Seier'.

Parret var da også i afsluttende forhandlinger med Lars Seier Christensen, men kunne ikke blive enige om vilkårene.

Allerede et par uger efter finalen i oktober blev teamet styrket med en produktchef, som er en erfaren mand i branchen.

Det er siden lykkedes virksomheden at komme med i flere betydelige projekter, blandt andet med større boligforeninger og institutioner som Kræftens Bekæmpelse, ligesom der er kommet tilbud på projekter fra Sverige, Norge, Schweiz og Frankrig.

Selvom parret ikke fik en investering fra Lars Seier Christensen, har to store, industrielle partnere siden vist interesse for at skyde kapital ind i selskabet. 

Ifølge direktør Peter L. Clausen ønsker investorerne at være en del af hans og makkeren Christians unikke vindueskoncept, hvor teknologi, økonomi, bæredygtighed og sundhed går op i en højere enhed.

For nylig er der indgået en ordre om at levere vinduer til 200 lejligheder i Frederikshavn, og flere ordrer, blandt andet fra Norge, er i pipeline.

Ejerne forventer derfor at kunne leve op til de optimistiske budgetter, som de stillede op i 'Vejen til Seier'. I 2019 vil Living Better formentlig kunne fordoble omsætningen fra 2018, og al gæld vil være afviklet.

Foto: Per Arnesen / TV 2

Spring Copenhagen

Spring Copenhagen

Makkerparret Peter Sørensen og Claus Nielsen bag designvirksomheden Spring Copenhagen endte som vindere af 'Vejen til Seier' og en millioninvestering fra Lars Seier Christensen.

Under forhandlingerne i finalen tilbød parret at give Lars Seier 20 procent af virksomheden for fire millioner kroner. Men rigmanden mente ikke, at beløbet var ambitiøst nok til, at Spring Copenhagen ville kunne vækste så meget, som der var potentiale for.

Han foreslog i stedet at investere seks millioner kroner i virksomheden mod at få 33 procent af aktierne, så han blev ligeværdig medejer. Dét tilbud takkede iværksætterparret ja til.

Virksomheden, der sælger dansk indretningsdesign, ansatte per 1. januar 2019 en branchekendt salgschef, som har fået ansvaret for eksportsalget.

Siden er det gået hurtigt med at få udvidet det udenlandske marked. Blandt andet er der indgået agentaftaler med lande som Belgien, Holland, Frankrig, Italien, Polen og Baltikum.

Samtidig er Spring Copenhagen i fuld gang med at opbygge varelagre i USA og Japan.

Udover at producere og sælge de eksisterende produkter indenfor dansk brugsdesign satser Spring Copenhagen nu også på at gå ind i møbeluniverset og lancerer til efteråret et større udvalg af lamper.

Den fremtidige målsætning er, at virksomheden skal fordoble omsætningen år for år.

Foto: Per Arnesen / TV 2